2025-09-17
Pedagogiska priset tilldelas Elisabet Sandblom
Sedan 2014 har Jönköping University (JU) delat ut ett pedagogiskt pris för att uppmärksamma betydelsefulla bidrag till den pedagogiska utvecklingen. I år delas priset ut till Elisabet Sandblom, universitetslektor i svenska, inriktning didaktik, Högskolan för lärande och kommunikation, vid JU.
– Det är helt otroligt överraskande och jag blev jätteglad, säger hon.
Priset utgörs av ett diplom, ett hedersomnämnande och en prissumma på 25 000 kronor att använda för kompetensutveckling. Priset delas ut under JU:s Akademisk högtid som hålls på Kulturhuset Spira den 29 november. I samband med högtiden håller Elisabet Sandblom en öppen föreläsning.
För Elisabet är det viktigt att ha omsorg och hjärta för studenterna hon möter i sin undervisning. Hon undervisar bland annat studenter som läser till lärare.
I filmen nedan kan du höra henne berätta mer om vikten av lärarrollen.
Motiveringen:
Elisabet Sandblom är en enastående lärare som genom sitt engagemang och sin pedagogiska skicklighet har bidragit till att utveckla undervisningen vid Jönköping University. Med stor passion och noggrannhet skapar hon en lärandemiljö där både studenter och kollegor inspireras att utvecklas.
Genom sitt arbete har Elisabet visat en lyhördhet för studenternas behov och en vilja att ständigt förbättra undervisningen. Som pedagog är Elisabet nytänkande och reflekterande. Hon är alltid beredd att pröva och ompröva olika undervisningsmodeller för att säkerställa att studenterna får bästa möjliga förutsättningar att lyckas. Genom sin undervisning stärker hon inte bara ämneskunskaperna hos sina studenter utan också deras förmåga att analysera, reflektera och tillämpa didaktiska metoder i sin framtida yrkesroll.
Elisabet värnar om viktiga värden såsom hållbarhet, tillgänglighet, mångfald och inkludering, vilket genomsyrar hennes undervisning. Hennes pedagogiska arbete har haft en positiv inverkan både i och utanför klassrummet, och hennes förmåga att inspirera och engagera gör henne till en förebild för både studenter och kollegor. Genom sitt pedagogiska ledarskap har hon bidragit till att höja kvaliteten på undervisningen och skapat en undervisning där lärande står i centrum och där varje student ges möjlighet att växa, både akademiskt och professionellt.