Jabil Seven

Doktorand i pedagogik
Forskarutbildning , Högskolan för lärande och kommunikation

Forskning

Mitt forskningsintresse kretsar kring skolchefens roll i arbetet med likvärdighet i skolan. Jag undersöker om och i så fall hur skolchefens inflytande och makt kan kopplas till uppdraget att främja en likvärdig utbildning för alla elever.

I mitt avhandlingsarbete fokuserar jag på skolchefens ledning och styrning i relation till staten, huvudmannen och den lokala arenan. Studien tar sin utgångspunkt i skolchefsrollen och hur denna påverkas av olika former av styrlogiker i syfte att förflytta huvudmannens arbete mot en mer likvärdig skola. Med likvärdighet inom utbildningsväsendet avses här framför allt statens ambition att neutralisera och kompensera för strukturella och slumpmässiga faktorer som kan påverka elevers skolresultat, såsom kön, socioekonomisk bakgrund och bostadsområde. Målet är att alla elever ska ges möjlighet att nå så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling.

Avhandlingen syftar därför till att belysa hur skolchefen organiserar och leder förutsättningarna för en likvärdig utbildning, där elever oavsett bakgrund eller vilken skola de går i får det stöd och de möjligheter som krävs för att utvecklas så långt som möjligt utifrån sina egna förutsättningar.

De centrala forskningsfrågorna rör skolchefsrollens förutsättningar att främja likvärdighet i den egna kontexten, samt vilket handlingsutrymme, inflytande och vilka styrmedel skolchefen anser sig ha för att neutralisera och kompensera för ojämlika förutsättningar. Studien undersöker därmed både räckvidden och begränsningarna i skolchefens aktörskap i arbetet med att uppnå likvärdighet.

Biografi

Jag har varit verksam inom skolans värld sedan 2002, då jag tog min gymnasielärarexamen vid Lärarhögskolan i Stockholm. Jag har även en masterexamen i pedagogiskt ledarskap från Uppsala universitet. Min yrkesbakgrund omfattar arbete som gymnasielärare i samhällskunskap, religionskunskap och historia, samt uppdrag som rektor inom grundskola, gymnasieskola och kommunal vuxenutbildning. År 2012 genomförde jag det statliga rektorsprogrammet vid Uppsala universitet.

Sedan 2018 har jag arbetat som skolchef. I mitt ansvarsområde ingår även uppdraget som förvaltningschef, med övergripande ansvar för samtliga skolformer inom huvudmannens ansvarsområde.
  

Artikel

Seven, J., Foss, L. (2024). Proposed measures to enhance equity: A study of Swedish superintendents’ emerging power Equity in Education & Society. More information