Ellen Almers
Forskningsgrupper
Forskning
Ellen Almers är docent i didaktik med inriktning mot naturvetenskap och hållbar utveckling. Hennes huvudsakliga forskningsområden finns inom ESD (Education for Sustainable Development) samt naturvetenskapens didaktik.
Hon har publicerat inom områden som handlar om handlingskompetens, ekosystemtjänster, barn i skogsträdgårdar, barns preferenser i utemiljöer/affordances, ekologisk litteracitet, värdesystem och komplexitet och hur naturmiljöer kan påverka barns tidiga språkutveckling. Hon har ett pågående projekt om klimatundervisning.
Ellen Almers är projektledare för SMULLE, Samverkan för Mångfunktionella Utomhusmiljöer för Lek, Lärande och stärkta Ekosystemtjänster. SMULLE är ett forskningskommunikationsprojekt som drivs i samverkan med Håll Sverige Rent med finansiellt stöd av Forskningsrådet Formas. Se https://hsr.se/smulle
Biografi
Almers fick forskningsanslag från Formas 2006 och disputerade i didaktik vid HLK 2009 med avhandlingen Handlingskompetens för hållbar utveckling. Tre berättelser om vägen dit. Tidigare verksam ämneslärare med legitimation i de naturvetenskapliga ämnena samt i vissa samhällsvetenskapliga ämnen.