Examination
Att examinera inom ramen för flexibel utbildning kan innebära väldigt stor variation. I vanlig ordning är det kursens design med examinationens koppling till lärandemål och läraktiviteter som sätter ramarna för en examinations utformning. Men i de fall då deltagare deltar i kursen på olika sätt så kan anpassningar behöva göras utifrån tekniska begränsningar och upprätthållandet av rättssäkerhet.
För att kräva studenters fysiska närvaro vid en examination måste studenterna vara antagna till ett kurstillfälle som ges vid en viss ort. Ett alternativ är att kursen tydligt anger information om till exempel obligatoriska träffar. På samma sätt kan formuleringar i kursplanen sätta begränsningar för vilka examinationsformat som är möjliga att använda. Men så länge du rör dig inom de ramar som har satts av kursens formalia, har du alla möjligheter att skapa examination med flexibilitet. Flexibilitet i samband med examination kan innebära variation ifråga om ett flertal aspekter.
För att underlätta för studenter att visa vad de lärt sig är det bra om man väljer en variation av examinationsformer.
Inspiration kan du få exempelvis via Resursbanken (UHR).
En viktig källa till information om rättssäker examination hittar du på UKÄ:s hemsida.
Exempel på flexibel examination
När du ska välja examinationsform finns det flera olika aspekter att ta ställning till: tid, plats, format, bedömning samt feedback och återkoppling. Kanske kan nedanstående exempel ge inspiration till dig i din planering?
Tid
- kontinuerlig (t.ex. som seminarieserie eller i projektform)
- vid en viss tidpunkt
- under en avgränsad tidsperiod
Format
- skriftlig
- muntlig (t.ex. seminarium, presentation)
- multimodal (t.ex. pod, spel, film, utställning)
- praktisk (att omsätta teori i praktik)
- komplex (se exempelvis UHR om komplexa examinationer och AI)
- analog
- digital (e.g., Inspera, Canvas, Zoom)
Plats
- på campus
- hemma
- samarbete med en extern partner (t.ex. på en praktikplats)
- bidrag som expert till samhället via olika forum
- event för allmänheten
Bedömning
- formativ
- summativ
- automatisk via lärsystem
- självbedömning
- kamratbedömning
- bedömning genom lärare
Feedback och återkoppling
Skriftlig
- analogt
- per mejl
- i Canvas
- i Inspera
Muntlig
- synkront i Zoom
- synkront på campus
- asynkront inspelade kommentarer i Canvas (SpeedGrader)
- asynkront inspelade kommentarer i diskussionsforum